УРОК- ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА «ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК»

(за темою «Мудрість байки»  у 6 класі)
Мета: повторити, закріпити й систематизувати вивчений матеріал за темою, активізувати розумову діяльність учнів, розвивати зв’язне мовлення, образне та критичне мислення, творчі здібності,  уважність, кмітливість, виховувати потребу в читанні, інтерес до вивчення зарубіжної  літератури.
Домашнє завдання для класу
1.     Повторити вивчений матеріал за темою: «Мудрість байки».
2.     Вивчити  «крилаті криловські слова».
3.     Підготувати виразне читання напам’ять байки І. Крилова.
Додаткові завдання для груп учнів (команд)
1.     Підготуватися до конкурсу «Візитка» (знайомство з командою).
2.     Ознайомитися із легендами, пов’язаними із постаттю першого байкаря Езопа.
3.     Капітанам команд підготувати для суперників по 2 запитання за темою.
4.     Підготувати інсценізацію байки одного із світових байкарів (І. Крилова,  Ж. де Лафонтена та ін.)
План та методичні рекомендації  до  проведення уроку – гри
Майже всі конкурси мають назви, аналогічні до телевізійного «Щасливого випадку». Зміст завдань складено відповідно до програми з предмету та доповнено завданнями творчого характеру.  До уроку готується весь клас.
І. Вступне слово вчителя.
ІІ. Конкурс «візитка» -  знайомство команд (журі оцінює цей конкурс за 2- бальною системою).
ІІІ. Конкурс «Далі.. Далі..»
         Кожній команді ведучим ставиться серія запитань, на які треба відповісти за одну хвилину. Виграє та команда, котра за цей час встигне відповісти на більшу кількість запитань; кожна правильна відповідь – 1 бал.
ІV. Конкурс «Заморочки із діжки»
Гравцям задаються питання, відповіді на які потребують творчої уяви, вміння логічно мислити, швидкої реакції  тощо.
Під звуки музики учень виносить діжечку, з якої капітани команд по черзі виймають по 3- 4 номерки з написаними на них завданнями. Кожна відповідь – 1 бал. Номерок  із написом «Щасливий випадок» додає команді автоматично 1 бал.
V. Конкурс «Темна конячка»
Запитання цього конкурсу присвячені якійсь постаті, факту, літературному персонажу тощо та подаються командам у формі загадки, таємниці, яку треба відкрити за характерними ознаками, притаманними цьому об’єкту.
         «Темна конячка»  - задумане слово, яке мають команди вгадати (в цілому або по буквах). Учням пропонуються запитання,  пов’язані із загадкою.  Команда, яка вгадає задумане  слово першою, одержує 1 бал; за  правильні відповіді на запитання  – 1 бал.
VІ. Конкурс «Ти – мені, я – тобі»
Капітан називає підряд 2 заготовлених заздалегідь питання, на які команда суперників повинна відразу дати короткі відповіді; потім свої запитання ставить інша команда. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Після цього конкурсу проводиться  попередній  підсумок гри. Називається  попередній лідер гри. Якщо команди набрали однакову кількість балів, пропонуються додаткові запитання (завдання) для визначення лідера. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Творчий конкурс журі оцінює за  12- бальною системою).
VІІ. Конкурс «Гонка за лідером»
Завдання творчого характеру (журі оцінює цей конкурс за 12- бальною системою).
VІІІ. Підсумки гри. [13]
ІХ. Заключне слово вчителя
Запитання  для конкурсу «Далі…Далі…»
І команда
1. Невелике, частіше віршоване оповідання повчального змісту - це …(байка)
2. Перший у світі байкар ... ( Езоп).
3. Перші поетичні байки належать перу... (Федра).
4. Дві частини, з яких складається байка, — це... озповідь та повчання).
 5. Головний принцип творення байки — це... легорія).
6. Повчальну  частину байки  називають... ораллю).
7. Прозою байки писав... (Езоп).
8.Творчий доробок Езопа …(400 байок)
9. Найвідоміший російський байкар … (І.Крилов)
10. Найвідоміший український байкар …( Л.Глібов)
11. Художнє мовлення, насичене недомовками, називають...зоповою мовою)
 12. Головні герої байок вірі, люди, птахи)
ІІ команда
1.  Батьківщина Езопа …(Давня Греція)
2. Французький байкар…(Жан де Лафонтен)
3. Автора байок називають (байкарем)
4. Байку «Квартет» написав…  (І.А. Крилов)
5. Ким за соціальним походженням був Езоп?.. (рабом)
6. Імя власника Езопа - раба… (Ксанф)
7. У кого Лисиця  вкрала м'ясо?... (У Крука)
8. Чому Ягня не могло забруднити воду?... (Ягня стояло нижче по течії)
9. Головні герої байки «Квартет»?...(Мартишка, Осел, Козел та клишоногий Мишко)
10. У чому полягає мораль байки Езопа «Мурашка і Цикада»?... (Працювати треба)
11. Хто  має  спокутувати  гріхи у байці Лафонтена «Зачумлені звірі»?..(Осел)
12. Визначте тему байки "Вовк і Ягня” (Тема безправності слабкого перед сильним і бідного перед багатим)
Завдання  та запитання   для конкурсу  «Заморочки із діжки»
№ 1
Звідки ці рядки: «Воз и ныне там»?…(І. Крилов  «Лебідь, Шука і Рак»)
№ 2
Назвати  авторів байки "Вовк і Ягня” (Езоп, Федр, Бабрій, Крилов, Глібов)
№ 3
Хто був  першим  українським  байкарем  (Г.Сковорода)
№4
Про кого сказав Бабрій: "Він – раб, але мудріший від вільних; він некрасивий, але вищий від красенів” (Про Езопа)
№5
Звідки ці рядки: «А Васька  слушает,  да ест »…(І. Крилов  «Кіт і Повар»)
         №6
 «Щасливий випадок»
Завдання та запитання  для конкурсу «Темна конячка»
·        Угадайте задумане слово, пов’язане із життям першого у світі байкаря Езопа (Легенда)
Запитання для команд
1.Яке відношення до байки має язик?
Існує легенда, за якою Езоп, виконуючи завдання свого хазяїна Ксанфа  принести найдорожчу і найдешевшу річ у світі, в обох випадках приніс із базару язик. Бо це могутня зброя: ним можна проповідувати любов, справедливість, дарувати надію. А  іншого боку, язик може спричинити зло: зраджувати,  приносити біль, розчарування, війни.
2. Яке відношення до байки має випите море?
   Існує легенда, що Езоп був рабом у рабовласника неука Ксанфа, який вважав себе філософом. Привласнюючи собі думки Езопа, Ксанф хизувався перед друзями своєю дотепністю і потрапив одного разу у пастку. Похвалився, що вип’є море, а потім просив порятунку у Езопа. Ксанф, за порадою мудреця,  сказав, що вип’є море, якщо його виллють у чашку. За це Езоп був звільнений із рабства.
Додаткові запитання для визначення лідера
·        Хто більше? Назвіть перекладачів байок (Юрій Мушак, Андрій Білецький, Григорій Кочур, Михайло Литвинець, Микола Терещенко, Іван Світличний).
·        Підготуйте коротку промову на тему:«Вовк і Ягня в сучасному світі».
Завдання для  конкурсу  «Гонка за лідером»
Інсценізація улюбленої  байки І. Крилова або іншого світового байкаря.


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Статистика