СПІЛЬНІ ЗБОРИ
БАТЬКІВ, УЧНІВ ТА ВЧИТЕЛІВ
У 9 КЛАСІ
«КРУГЛИЙ СТІЛ –
ГОСТРИЙ КУТ»
Мета. Сприяти підготовці 9 –
класників та їх батьків до самостійного
вибору майбутньої професії на основі індивідуальних властивостей, схильностей,
здібностей кожного учня та вимог до сучасного ринку праці, з’ясувати основні типи
помилок і способи їх уникнення під час вибору професії та можливі мотиви вибору професії; розвивати вміння висловлювати ставлення до різних підходів щодо
вибору професії, коментувати та моделювати різноманітні ситуації.
Обладнання. Мультимедійна
презентація, правила роботи у групі, «Дерево очікувань», «чорна скринька» із
предметами (скальпель, огірок, одеколон і ножиці), таблиця «Способи здобуття професії», набір кутів із проблемними
ситуаціями (для групової роботи батьків та учнів).
Хід зборів
І. Відкриття.
Вступне слово класного
керівника.
Яка глибока думка закладена у
словосполученні «вибір професії», скільки викликає воно емоцій і сподівань,
породжує проблем! Це не просто вдало чи невдало прийняте в юності рішення, а
часом щаслива або розбита доля, активне, творче, радісне життя чи пасивне,
байдуже існування. Зрештою, це ще одна з важливих складових і умов людського
щастя, усвідомлення своєї корисності для людей або відчуття «маленької людини»
— гвинтика, виконавця чужої долі. Ким бути? Це питання ставив, ставить і буде
ставити кожен із вас.
1.Знайомство.
Представтеся, назвіть своє ім’я та професію (для батьків)
або професію, про яку мрієте (для
учнів). Якщо учасник не визначився із майбутньою професією, - назвати причину,
повідомити про ставлення батьків до професійного вибору (підтримують / не
підтримують).
Завдання (випереджувальне)
Прочитайте твердження і позначте те, яке відображає ваше
ставлення до проблеми вибору професії.
• Я уникаю думки про те, що буде, коли я закінчу школу.
Мені здається, що все може вирішитися само собою. Я кидаю все на самоплин,
гадаючи, що від долі не втечеш.
• Я не думаю про завтрашній вибір, тому що у мене є
авторитетні друзі. З ними я почуваюся впевнено. Я не люблю приймати рішення і
мене цілком влаштовує, що авторитетні друзі зроблять це за мене.
• Я використовую будь-яку нагоду, щоб дізнатися більше
про себе і світ професій. Мені цікаво робити те, що ніколи раніше не
доводилося. І при цьому у мене немає почуття страху, що не вийде. Я знаю, що
можливості людини багатогранні, і хочу знати свої.
• Я певен, що можу обрати професію самостійно. У мене є
один або кілька варіантів вибору професії, я знаю, що це за професії, де їх
можна «отримати», які вимоги вони пред'являють людині. Я прагну, аби спеціаліст
підтвердив правильність мого вибору.
Підсумок. Частина учнів не змогла
визначитися із майбутньою професією. Про це свідчать результати анкетування. До
типових причин цієї невизначеності належать:
недостатньо поінформовані про різні
професії,
недостатньо знають свої
індивідуальні особливості,
невміння співставити свої особисті
риси з тими вимогами, які ставить певна професія і спеціальність. (Слайд) Запам’ятаємо: щоб свідомо і вільно
обирати професію, треба дотриматися принаймні трьох умов: бути поінформованим
про різні професії, знати свої
індивідуальні особливості; уміти співставити свої особисті риси з тими
вимогами, які ставить певна професія і спеціальність.
2.Інформування про мету та завдання зборів.
Наші збори спрямовані на те, щоб підготувати вас, учні, до самостійного вибору майбутньої професії на
основі ваших індивідуальних властивостей, схильностей, здібностей та вимог до
сучасного ринку праці.
3.Обговорення й прийняття основних правил роботи у групі.
4. «Дерево очікувань»
Інструкція: ви маєте на
кольорових стікерах написати свої очікування від зборів. Потім приклеїти свої
очікування в нижню частину плакату «Дерево очікувань»
Слово вчителя. В одному з оповідань Марка Твена говориться про те, що в
раю немає ні ангелів, ні святих, ні неробства, а живуть люди таким самим
трудовим життям, як і на грішній землі. Відрізняється рай від землі лиш одним:
там кожен займається своєю справою. Невідомий на землі швець стає після смерті
славетним полководцем, а бездарний за життя генерал, що має каліграфічний
почерк, задоволений у штабі скромною посадою писаря. Письменник, який набрид
читачам нудними романами, знаходить своє справжнє покликання у професії токаря.
Людина, яка випадково стала педагогом і все життя мучила і учнів, і себе,
чудово справляється з обов'язками бухгалтера. Людина вибирає справу. Але ж і
справа вибирає людину. Є люди, які найкращі роки свого життя присвячують
вирощуванню журавлини і заклопотані збереженням боліт, інші вбачають сенс своєї
праці саме в тому, щоб осушувати, знищувати болота; деякі професіонали закохані в метал, інші є
гарячими прихильниками того, щоб метал замінити пластмасою. Як зробити, щоб
інтереси людини і справи співпадали? Що означає — «людина на своєму місці» і що
трапиться, якщо вона займе чуже?
То що ж таке професія? Професія — це певний вид праці.
Як знайти своє покликання? Мудро
сказав німецький поет Ґете: «Пізнати себе можна тільки в дії, але ніколи —
через споглядання». Розуміти це треба так: щоб визначити, до чого у вас
покликання, яка праця найбільше до душі, треба спробувати щось робити самому, а
не пасивно спостерігати за працею інших. Перш ніж продовжувати розмову про
професії, послухайте розповідь про розсудливого віслюка (оповідання склав
чернець на ім'я Буридан). «Якось так трапилося, що віслюк опинився на однаковій
відстані від двох однакових оберемків сіна. Один ліворуч, інший праворуч,
обидва такі само гарні, і обидва — на однаковій відстані. У віслюка не було
підстав для вибору якогось одного оберемка, і він здох з голоду». Тож і майбутній професії завжди передує її
вибір. І у вас для цього є всі підстави. Передусім є з чого вибирати, оскільки
професій дуже багато. Щоб вибрати собі якусь, треба більше дізнатися про те,
які вони є.
5.Інформаційне повідомлення(представник центру
зайнятості)
6. Бліц-опитування
·
Що таке
професія? (Професія – це рід трудової діяльності, це рід праці, вимагає певній
підготовленості, і є джерелом існування людей).
·
У чому
ж відмінність професії від інших видів діяльності? Що необхідне у першу чергу,
щоб отримати професію. (Освіту)
·
На що
ми сподіваємося, коли отримуємо професію? (вона приноситиме нам радість,
задоволення, матеріальне забезпечення)
·
Що таке спеціальність? (Вид заняття в межах однієї професії)
·
Що таке
посада? (Це перелік обов’язків, які покладаються на певну людину і є
обов’язковими для виконання)
·
Кого
запрошують на роботу найбільше?
·
Які
якості потрібні для працевлаштування?
·
Які
професії є найбільш затребуваними?
7. Вправа «Знавці професій»
Зараз я вам запропоную
деякі незвичайні характеристики професій, а ви назвете, які, на вашу думку,
найбільше відповідають поданій
характеристиці.
·
Найсолодша професія –
·
Найсмішніша професія –
·
Найзеленіша професія –
·
Найгрошовитіша професія –
·
Найбалакучіша професія –
Питання з використанням
«чорної скриньки»
·
У цій скриньці є знаряддя праці, що
використовується в роботі музиканта, сталевара й лікаря. Що в ній? (Ложка.
Музиканти на ложках грають, лікарі в домашніх умовах перевіряють піднебіння
хворого звичайною ложкою, а сталевари спеціальною ложкою беруть пробу сталі).
Питання про відомих
людей, які досягли професійного успіху в найрізноманітніших сферах.
·
Який цар знав 14 ремесел? Назвіть царя й не менше
ніж 6 ремесел, якими він володів. (Петро І – тесляр, кораблебудівник, коваль,
токар, зброяр, моряк тощо.)
Бліц-гра
Хто був професіоналом у:
·
У літературі й медицині? (А.Чехов.)
·
У музиці й хімії? (А.Бородін.)
·
У літературі й дипломатії? (А.Грибоєдов.)
·
Хлопчик троянду побачив,
Троянду в чистому полі.
Аромат її
вдихнув,
Милувався
в волю.
Ці рядки належать німецькому поету Й. Гете. В якій ще
сфері людської діяльності відоме його ім’я? (У сфері природознавства, а точніше
ботаніки. Й.Гете – автор праці «Досвід про метаморфози рослин».) (Підказка - у
вірші).
Питання з демонструванням предметів.
·
Представник якої професії використовував у своїй
роботі скальпель, огірок, одеколон і ножиці? (На підносі винести й
продемонструвати названі предмети.) (Цирюльник. Під час гоління і підстригання
клієнтів (огірок клали за щоку).
Питання, пов’язані з історією
професії.
·
На яку професію нині перетворилася професія
сажотруса? (Слюсаря-водопровідника).
Питання на зразок «відгадай
професію».
·
«Моя професія, на ваш погляд, може здатися «липою»,
та від неї залежить робота цілого колективу. Ця професія потребує постійного
руху й міцних нервів. Не завжди мене знають в обличчя, частіше зустрічаються за
моєю спиною. Назвіть мою професію». (Диригент).
·
Назвіть професію, зміст якої повністю змінюється,
коли вона переходить із чоловічих рук у жіночі. (Машиніст - машиністка).
8. Інформаційне повідомлення.
«Чинники впливу на вибір майбутньої професії» (психолог).
9.Вправа «Ситуація»
Ситуація 1.
Ми багато сперечалися
з подругою, яку професію вибрати. І те начебто не підходить, і це…
Я точно знаю, куди
не піду: на вчителя – не хочу псувати нерви; не піду в хімічне виробництво,
тому що від роботи з хімічними препаратами можна втрати здоров’я; на фабрику не
піду, бо там перетворишся на робота, виконуючи механічну й одноманітну роботу.
Я хочу, щоб на моїй роботі не псувалося здоров’я, й було цікаво. Хотілося, щоб
вона була пов’язана з тваринами і подорожами.
«Тоді тобі потрібно
йти працювати в цирк! – вигукнула подруга й додала, - як на мене – аби лиш
отримувати пристойні гроші».
Я потім довго
думала. Сумніваюся, чи є в мене талант для цирку. Може подруга мала рацію, і,
якщо нема покликання, треба думати про заробіток?
-
Які мотиви вибору професії у дівчат?
- Щоб ви порадили дівчині щодо вибору професії?
Ситуація 2
Під час зустрічі
випускників між хлопцями відбулася така розмова.
Віра – маленька
худенька дівчина. Вона вже фармацевт. Слухати, як вона говорить по свою
професію – одне задоволення:
-Ліки, - говорить вона, - це дуже
відповідально. Найменша помилка, і навіть страшно подумати, що може трапитися…
Люди ж можуть отруїтися… Я ледве сама не постраждала, так напробувалась…
Вона сипле назвами ліків, рецептами.
Хлопці сміються:
-З тобою неможливо говорити
по-людськи, усе латина, і все про ліки.
-Так це ж моя робота, - усміхається
вона.
Серед випускників – ще один майбутній
медик – Алла. Вона буде стоматологом.
-Алло, чому ти
пішла в стоматологічний?
-Марина вирішила,
ну і я з нею.
-І як, подобається?
-Так, нічого,тільки багато, знаєте,
різних непотрібних предметів. Ну, хоча б англійська. Нащо зубному лікареві
потрібна англійська мова? А взагалі, я хочу перейти в стоматологічний технікум.
Буду техніком.
-З університету в технікум? Але навіщо?
- Набридло вчитися, та й ми
проходили практику в поліклініці, і я довідалася, що технік може заробити
більше за лікаря.
-
порівняйте
ці два підходи до вибору професії.
-
Яка
позиція відповідає вашим особистим переконанням?
12.
Вправа «Хвалько» (кожен учень по черзі називає свої найкращі риси або
хвалять себе з тих навчальних предметів, у яких досягли найбільшого успіху. «Я
ліпше за все знаю…умію…». Команда вчителів аналізує відповіді учнів. Визначає
найліпшого «хвалька».
10. Алгоритм «Мої кроки до кар’єри »
1)ознайомитися з інформацією про світ професій і
визначити сферу діяльності, яка цікавить;
2)вивчити самого себе, скласти уявлення про свої
інтереси, нахили, здібності;
3) з’ясувати стан свого здоров’я, чи немає протипоказань
щодо обраної професії;
4)знайти можливість познайомитися з представниками
обраної професії, дізнатися, в якому навчальному закладі можна здобути
відповідну кваліфікацію;
5) з’ясувати, чи користується професія попитом на ринку
праці;
6) користуватися при виборі професії формулою «Хочу –
Можу - Треба». «Хочу» - це те, що приваблює у професії, «Можу» - це здібності,
можливості, стан здоров’я, потрібний для обраної професії, а «Треба» - попит на
обрану професію на ринку праці.
Якщо ви зумієте поєднати свої ХОЧУ, МОЖУ і ТРЕБА, то
професійний вибір буде вдалим.
11.Ознайомлення із таблицею «Способи
здобуття професії»
13. Інформаційне повідомлення. «Важливість правильного вибору, або Типові
помилки під час вибору професії»
12. Вправа «Вдалий і невдалий вибір професії»
«Які є наслідки вдалого і невдалого
вибору професії для людини?»
Вдалий вибір професії
|
Невдалий вибір професії
|
·
Інтерес
і зацікавленість у роботі;
·
Моральне
задоволення професійною діяльністю;
·
Фізичне
та психологічне здоров’я;
·
Удосконалення
професійних знань;
·
Кар’єрне
зростання;
·
Висока
заробітна плата;
·
Авторитет.
|
·
Втрачає
інтерес;
·
Незадоволеність
професійною діяльністю;
·
Перенапруження;
·
Пасивна
адаптація в колективі;
·
Безробіття;
·
Витрати
коштів на здобуття нової професії;
·
Стрес;
·
Неможливість
реалізації на ринку праці.
|
15. Рекомендації вчителів
батькам щодо профілактики помилок під час вибору професії підлітками.
14. Вправа «Очікування» (учасники зазначають
очікування від майбутньої професії (учнів і батьків) з подальшим співставленням
відповідей.
16. Вправа «Телеграма» Кожен учасник повинен написати свої враження від зборів
(використати не більше 10 слів).
17. Заключне слово
класного керівника.
Комментариев нет:
Отправить комментарий